Hoe houden we het begrijpelijk

Bij een van onze eerdere  blogs ‘Het verkopen van je bedrijf begint vandaag’ kregen we een aantal vragen van onze  klanten rond  “Wat is alignment, wat is een teaser, wat doen M&A Adviseurs en wat is een closing”. Uiteraard goede vragen! Dat daagt ons uit om te helpen met nadere uitleg. Ons doel is om dat wat soms enorm ingewikkeld is eenvoudig te maken. In dit blog daarom uitleg over wat vakjargon dat ons werk kenmerkt.

Alderik Bos schrijver van dit blog en ook partner bij het CvB is zelf ook ondernemer geweest en heeft ervaren hoe het is om je bedrijf te verkopen. Dat geldt ook voor een groot aantal van onze partners. Alderik zegt: “Het fascineert me hoe snel je in de terminologie groeit en ervan uitgaat dat het voor de ander begrijpelijk is. Daarom is het goed om scherp gehouden te worden door onze opdrachtgevers. Ik ben fan van Nijntje, omdat Dick Bruna de kunst verstaat van het weglaten en de kern overhouden. Plaatjes die iedereen begrijpt. Ik denk dat we daar veel van kunnen leren.”

Dus hierbij een overzicht van enkele veel gebruikte termen:

1. Alignment (Afstemming): Als bedrijven samengaan, moeten ze ervoor zorgen dat ze allemaal naar hetzelfde doel gaan. Dit betekent dat ze hun plannen en ideeën op elkaar moeten afstemmen om goed samen te kunnen werken.

2. Teaser: Een teaser is te vergelijken met een korte advertentie over een bedrijf dat te koop is. Het vertelt genoeg om potentiële kopers nieuwsgierig te maken maar niet alles, zodat mensen meer willen weten, maar dat wat vertrouwelijk moet blijven ook vertrouwelijk blijft.

3. M&A Adviseurs (Adviseurs voor Fusies en Overnames): M&A adviseurs adviseren en begeleiden ondernemingen, maar vooral de ondernemers, met de commerciële, financiële en juridische kant van bedrijfsoverdracht. De M&A adviseur heeft de benodigde kennis van de processen, maar kent ook de bedrijfstak. Een passend advies aan de ondernemer is onontbeerlijk.

4. Closing (Afronding): Closing is het moment waarop (meestal notarieel) officieel de overdracht van de onderneming (en bij een BV de aandelen) plaatsvindt. Het is als het laatste hoofdstuk van een boek waarin de transactie wordt afgerond.

 

En omdat we er vaak vragen over krijgen, hierbij de uitleg van nog een paar veelgebruikte termen:

5. Due Diligence (Grondig Onderzoek): Als een bedrijf wordt overgenomen, dan volgt er na het tekenen van een intentie verklaring “due diligence.” Dat betekent dat de overnemende onderneming kijkt in de organisatie en administratie om te weten dat de zaken zijn zoals ze in de eerdere gesprekken en documenten zijn gepresenteerd, en er geen verrassingen zijn. Dit is een zeer belangrijke stap bij iedere bedrijfsoverdracht.

6. Synergy (Synergie): Synergievoordelen bestaan waar ondernemingen samen sterker zijn dan alleen, en zaken beter gezamenlijk kunnen worden gedaan dan apart. Een goed voorbeeld is gezamenlijke inkoop waardoor schaalvoordelen worden behaald.

7. Valuation (Waardering): Om de waarde van een onderneming te bepalen, doen we een waarderingsonderzoek, ook wel “valuation” Genoemd. Op basis van cijfers van het bedrijf uit het verleden, en een prognose voor de toekomst, berekenen we via een model de waarde van een bedrijf. De waarde wordt daarbij ook beïnvloed door een behoorlijk aantal specifieke factoren, waarover onze partners kunnen uitweiden. De berekende waarde geeft een richting aan de uiteindelijke transactieprijs.

8. Non-Disclosure Agreement (Geheimhoudingsovereenkomst): Als bedrijven praten over samengaan, gebruiken ze een geheimhoudingsovereenkomst. Het is een afspraak om geen vertrouwelijke informatie te delen met andere partijen die niet betrokken zijn bij de mogelijke transactie. Zo kunnen de partijen vrijuit informatie delen zonder zich zorgen te maken dat informatie op de verkeerde plek terecht komt, of gebruikt wordt terwijl de afspraak is dat dat niet mag.

9. Earn Out (Nabetaling): Als een bedrijf wordt overgenomen, kan het gebeuren dat een deel van de koopprijs afhangt van hoe goed het bedrijf het doet na de overname. Dit noemen we “earn out.”. Dus, als het bedrijf na de overname goed blijft groeien, kan de verkoper extra geld verdienen bovenop de oorspronkelijke prijs. Je zou het kunnen zien als een soort bonus.

 

Laat ons rustig weten welke termen uitleg vragen, we schrijven er graag over. Het CvB wil graag naast de ondernemer staan. Wij houden de zaken graag simpel voor onze klanten. We ontkomen er soms niet aan, maar doen ons best om het begrijpelijk te houden voor de ondernemer.

 

 

 

Delen:

Blogberichten

Laatste nieuws

Ondernemers doen graag zaken met ons omdat we...

Over kennis en kunde beschikken

Een totaal aanpak bieden

Ervaren en betrokken zijn

Transparant en open zijn

Een groot netwerk hebben

Maak kennis

Neem contact op met het CvB voor een vrijblijvende kennismaking. Bel of vul het contactformulier in.

Contactformulier

Ook interessant

Handige downloads

Krijg antwoord op al jouw vragen van ervaren overnameadviseurs.

Wat onze klanten zeggen

Ondernemer in de verpakkingsindustrie wil harder groeien dan de markt. De ondernemer heeft een duidelijke visie om dit via overnames te gaan doen. Na het opstellen van het zoekprofiel heeft het CvB met succes een bedrijf voor hem weten aan te kopen.

Verpakkingsbranche – aankoop bedrijf

Scroll naar boven

Handboek voor
Bedrijfsverkoop

Het handboek om uw bedrijf snel en effectief te verkopen.