Waardeverhoging bij verkoop: haalbare ‘quick wins’ met direct resultaat

In een vorige blogpost “Optimaliseer je bedrijf: winst voor nu, waarde voor later” bespraken we hoe het verbeteren van je bedrijfsvoering niet alleen leidt tot betere resultaten op de korte termijn, maar ook de duurzame waarde van je onderneming vergroot.

In deze post richten we ons specifiek op ondernemers die serieus nadenken over bedrijfsoverdracht of verkoop. Goed nieuws: het vergroten van de waarde van je onderneming hoeft geen langdurig traject te zijn. Er zijn praktische en direct toepasbare ‘quick wins’ die de aantrekkelijkheid én waarde van je bedrijf voor potentiële kopers snel verhogen.

Waar kijkt een koper naar? En hoe speel je daarop in?

Een serieuze koper bekijkt je bedrijf door een kritische bril: hoe groot zijn de risico’s en waar liggen de kansen? Door hier proactief op in te spelen, presenteer je een efficiëntere, winstgevendere én minder risicovolle onderneming. Dat vertaalt zich direct in een betere onderhandelingspositie en uiteindelijk een hogere verkoopprijs.

1. Financiële hygiëne: helderheid en grip op de cijfers

Een opgeruimde financiële huishouding is het fundament van elke bedrijfswaardering.

  • Versnel het debiteurenbeheer en verbeter je cashflow.
  • Analyseer en optimaliseer je kostenstructuur; schrap onnodige uitgaven en heronderhandel ongunstige contracten.
  • Richt heldere managementrapportages in, die verder gaan dan alleen winst- en verliesrekeningen. Zo bied je inzicht in prestaties én stuur je actief op waardecreatie.

2. Operationele processen: minder afhankelijkheid, meer schaalbaarheid

Een bedrijf dat goed loopt zonder jou als ondernemer in de hoofdrol, is aantrekkelijker voor kopers.

  • Documenteer kritieke processen en standaardiseer repetitieve werkzaamheden.
  • Verwijder ‘ballast’ zoals overtollige voorraden en ongebruikte softwarelicenties.
  • Optimaliseer je interne efficiëntie; dit vergroot de marge én de verkoopwaarde.

3. Klantportefeuille: stabiele en voorspelbare omzet

Kopers houden van voorspelbare resultaten.

  • Breng de winstgevendheid van je klanten in kaart en voorkom te grote afhankelijkheid van een beperkt aantal afnemers.
  • Activeer slapende klanten opnieuw en optimaliseer je verkoopproces om meer leads om te zetten in klanten

4. Organisatie: minder ‘key man’ risico, meer structuur

Hoe minder afhankelijk het bedrijf is van jouw directe betrokkenheid, hoe waardevoller het wordt.

  • Beleg taken en verantwoordelijkheden helder binnen het team.
  • Zorg voor een complete, opgeruimde (digitale) administratie en gedocumenteerde procedures. Dat maakt due diligence straks eenvoudiger én versnelt het verkoopproces.

Van quick wins naar duurzame waardecreatie

De implementatie van deze quick wins vraagt om focus en actie, maar de investering verdient zich vaak snel terug. Begin klein en kies de gebieden waar de impact het grootst is. Maak resultaten zichtbaar binnen het team en werk stap voor stap toe naar een verkoopklare onderneming.

Wil je gericht aan de slag met het verhogen van de waarde van jouw bedrijf? Neem vandaag nog contact op met de experts van CvB.

Samen zetten we de juiste stappen voor een succesvolle verkoop en een toekomstbestendige onderneming.

Delen:

Blogberichten

Laatste nieuws

Ondernemers doen graag zaken met ons omdat we...

Over kennis en kunde beschikken

Een totaal aanpak bieden

Ervaren en betrokken zijn

Transparant en open zijn

Een groot netwerk hebben

Maak kennis

Neem contact op met het CvB voor een vrijblijvende kennismaking. Bel of vul het contactformulier in.

Contactformulier

Ook interessant

Handige downloads

Krijg antwoord op al jouw vragen van ervaren overnameadviseurs.

Wat onze klanten zeggen

Communicatiebureau wil zich voorbereiden op verkoop omwille van leeftijd van de directeur/eigenaar. Er is onderzocht wat de wensen qua tijdspad, financiën, fiscaliteit, waarde, enzovoorts zijn. Daarnaast is onderzocht of het MT voldoende kwaliteiten heeft om een goede overdracht te realiseren. Het CvB heeft naar aanleiding van het onderzoek adviezen gegeven en is nadien gestart met procesbegeleiding, om het bedrijf volledig klaar te maken voor verkoop.

Communicatiebureau – strategisch verkoop

Scroll naar boven

Handboek voor
bedrijfswaardering

Inclusief 6-delig stappenplan: verlies geen belangrijke stappen uit het oog.