Bedrijfswaardering
Indicatieve waardebepaling
Uiteraard bent u benieuwd naar wat uw bedrijf waard is, of wat de waarde van een onderneming is die u overweegt aan te kopen. In een (ver)koopmemorandum komt een indicatieve waardebepaling voor. Deze waarde geeft, binnen een bepaalde bandbreedte en rekening houdend met globale richtlijnen en aannames, aan wat het bedrijf kan opbrengen. Die bandbreedte is nodig om vervolgens samen met u de vraagprijs en de laatprijs te bepalen. Op basis van deze prijzen kunnen we dan een koper of verkoper voor u vinden.
Exacte waardebepaling
Voor de onderhandeling is het echter beter om een meer exacte waardebepaling te laten maken van uw (toekomstige) onderneming. Op basis van de hierbij gehanteerde uitgangspunten kunt u dan strakker onderhandelen met een (ver)koper. Voor u als verkoper neemt daardoor de kans toe dat de potentiële koper zich in uw perspectief verplaatst en u een hogere opbrengst realiseert.
Financieringsaanvraag
Bent u koper dan kunt u de waardering gebruiken om een financieringsaanvraag te onderbouwen. Een toetsing vooraf kan door ons gedaan worden, om zo te beoordelen of de financiering een mogelijk breekpunt kan worden. Want niets is zo vervelend als een (ver)koop die niet doorgaat omdat deze niet gefinancierd kan worden. Hetzelfde geldt voor overdracht binnen de familie. Een formele waardebepaling is vaak noodzakelijk om een akkoord van de fiscus te krijgen voor de overeengekomen verkoopprijs.
Maak nu kennis met het CvB
Het Centrum voor Bedrijfsopvolging is een prominente speler op de Nederlandse markt als het om aankoop, verkoop en opvolging van bedrijven gaat. Ook als het een buitenlandse transactie betreft. Meer dan twintig adviseurs, allen zelf ondernemer, hebben zich gespecialiseerd in de diverse aspecten van aan-, verkoop en overdracht van bedrijven. Zij spreken de taal van de ondernemer en zijn inzetbaar voor zowel het gehele overnameproces als voor specifieke vraagstukken, zoals financieringen. Een succesvolle aankoop van een bedrijf vereist deskundigheid, openheid en wederzijds vertrouwen. Dat begint met een goed en vrijblijvend gesprek.
In 7 stappen naar een effectieve verkoop
Download het handboek