Van calamiteiten naar noodopvolgingsplan van familiebedrijven

Paniek!

Stel: uw zaken- of privé partner valt weg, uw telefoon met alle gegevens gaat kapot of u krijgt zelf langdurig of permanente (gezondheids)problemen. Hoe moet dat dan met uw bedrijf?

In onze praktijk van opvolging bij (familie)bedrijven worden we van tijd tot tijd geconfronteerd met een panieksituatie. Er ontstaan dan onmiddellijk problemen.
In eerste instantie op het niveau van de dagelijkse gang van zaken, zowel thuis als op de zaak. Wie brengt de kinderen naar school, laat de hond uit, brengt de auto naar de garage of is thuis als er iets door Wehkamp wordt gebracht? En op zakelijk gebied over het overzicht van de werkzaamheden, beslissingen nemen over duizend en één vragen en knelpunten. Zonder die beslissingen, vaardigheden of gewoonweg kennen van het wachtwoord, lopen de dagelijkse werkzaamheden al gauw spaak.
Later gaat het om zaken als het fiatteren en betalen van facturen, begeleiden/indienen van de aangifte omzetbelasting, controleren en betalen van de lonen, begeleiden van verzuim, sollicitaties en nog veel meer.
Nog later gaat het over de procuratie om bankrekeningen te wijzigen, contracten aan te gaan of te wijzigen, opvolging van directie en de algemene vergadering van aandeelhouders. Wie worden de eigenaren en hoe en door wie wordt dat proces begeleid?
Ook interessant: E-book: ‘Zó geeft u uw bedrijf door aan de volgende generatie.’
Download hét familiebedrijven handboek »

Ondernemingscontinuïteit en vermogensbescherming

Handelen op het moment dat er iets onverwachts gebeurt is vaak te laat. Voor de ondernemingscontinuïteit en vermogensbescherming is het van levensbelang om vooraf te plannen. Want als een onverwachte situatie zich voordoet moet men het doen met de maatregelen die er op dat moment liggen. Dit is simpelweg niet meer aan te passen. Denk hierbij aan een stappenplan dat voorziet in begeleiding van het hele traject. Van het in kaart brengen van de huidige situatie tot het adviseren en implementeren van de noodzakelijk geachte maatregelen. Daar horen zaken bij als ‘wie zorgt er voor de kat als ik dat niet kan’ tot de inhoud van aandeelhoudersovereenkomsten, levenstestamenten, het regelen van volmachten en bankrekeningen.

Het noodopvolgingsplan:

Het noodopvolgingsplan speelt een belangrijke rol binnen het gehele traject. De meest voorkomende redenen voor een noodopvolgingsplan zijn:

  • Overlijden;
  • Langdurige arbeidsongeschiktheid;
  • Plotseling wegvallen van een zakenpartner;
  • Echtscheiding.
Niet zelden luidt het intreden van één van bovenstaande situaties het einde van de onderneming in. Heftig, want naast de ondernemer zijn er vaak nog meerdere gezinnen (die van de ondernemer zelf, maar ook van werknemers) en andere stakeholders in meer of mindere mate afhankelijk van het voortbestaan van de onderneming.

Wacht daarom niet te lang en zorg ervoor dat u de volgende vragen kan beantwoorden: 

  • Kan de onderneming redelijk ongestoord verder functioneren bij een calamiteit? Of vinden er direct zodanige blokkades plaats in de gewone gang van de bedrijfsactiviteiten dat er onmiddellijk problemen in de bedrijfsvoering ontstaan?
  • Wie krijgt de leiding van de onderneming? Kan deze persoon zijn/haar werk ongestoord uitoefenen?
  • Is hij of zij voldoende toegerust en in staat gesteld om de taken en verantwoordelijkheden over te nemen?
  • Wie wordt de nieuwe eigenaar (of worden de eigenaren) van de onderneming?
  • Zouden gemaakte keuzes voor bovenstaande vragen bij opvolgers tot problemen kunnen leiden binnen de familie en/of de onderneming?
  • Is er, bij overlijden, voldoende geld (per direct) beschikbaar voor het interim management, de overnamesom (waarvan nabestaanden niet zelden afhankelijk zijn voor hun levensonderhoud), belastingheffing op overgang van het eigendom, worden fiscale faciliteiten optimaal benut?
  • Is er, bij overlijden, voldoende geld voor de nabestaanden om (in eerste instantie) ongestoord hun leefomstandigheden te kunnen blijven voortzetten?
  • Welke adviseurs moeten een rol spelen? Is er een ‘trusted advisor’ beschikbaar die overzicht heeft en kennis van de problematiek en die in dit traject kan adviseren en ondersteunen, eventueel zelfs (tijdelijk) een rol in de besluitvorming spelen?

Naast de vragen die handig zijn om te beantwoorden, zijn er regelingen die u vooraf kan treffen. Denk hierbij aan:

  • Certificering van aandelen (in een STAK) en/of flankerende statutaire bepalingen en/of aandeelhoudersovereenkomsten;
  • Juiste huwelijksvoorwaarden en (levens)testamenten;
  • Het voorbereiden van medewerkers en management op het zelfstandig uitoefenen van taken;
  • Het doorspreken met erfgenamen van de ingestelde regelingen;
  • (Snelle) toegang tot de juiste ondersteunende personen en organisaties;
  • Praktische zaken als beschrijving werkprocessen, procuratie tot bankrekeningen, een goede interne organisatie met voldoende ervaren personeel;
  • In een later stadium het begeleiden van de transitie van eigendom en de directievoering van de onderneming.

Trusted advisor voor advies en inzicht

Met het beantwoorden van bovenstaande vragen en het treffen van de voorzorgsmaatregelen heeft u een flinke stap in de goede richting gezet. Maar wanneer het noodlot echt toeslaat komt er zoveel op iedereen af… dan is het belangrijk dat er een onafhankelijk persoon aanwezig is. Echter, die persoon wilt u natuurlijk wel kennen. U wilt weten wie gaat meedenken tijdens eventuele afwezigheid. Daarom heb ik nog een laatste advies… en dat is zorgen dat u uw adviseur vooraf kent, betrekt bij uw verhaal zodat hij of zij kan inspringen wanneer dat nodig is!

Delen:

Blogberichten

Laatste nieuws

Ondernemers doen graag zaken met ons omdat we...

Over kennis en kunde beschikken

Een totaal aanpak bieden

Ervaren en betrokken zijn

Transparant en open zijn

Een groot netwerk hebben

Maak kennis

Neem contact op met het CvB voor een vrijblijvende kennismaking. Bel of vul het contactformulier in.

Contactformulier

Ook interessant

Handige downloads

Krijg antwoord op al jouw vragen van ervaren overnameadviseurs.

Wat onze klanten zeggen

Communicatiebureau wil zich voorbereiden op verkoop omwille van leeftijd van de directeur/eigenaar. Er is onderzocht wat de wensen qua tijdspad, financiën, fiscaliteit, waarde, enzovoorts zijn. Daarnaast is onderzocht of het MT voldoende kwaliteiten heeft om een goede overdracht te realiseren. Het CvB heeft naar aanleiding van het onderzoek adviezen gegeven en is nadien gestart met procesbegeleiding, om het bedrijf volledig klaar te maken voor verkoop.

Communicatiebureau – strategisch verkoop

Scroll naar boven

Het Familiebedrijven
Handboek

Zo geeft u uw bedrijf door aan de volgende generatie. Download het handboek.